چاپ پارچه

هزینه چاپ پارچه چطور محاسبه می‌شود؟

هزینه چاپ پارچه

در این مبحث قصد داریم به صورت ساده مطالبی عنوان کنیم که به همکاران عزیز کمک کند تا محاسبه دقیقتری از هزینه تمام شده چاپ انواع پارچه داشته باشند. فرآیند تعرفه گذاری صحیح یک علم دقیق نیست و استراتژی های مختلفی در این زمینه در صنعت چاپ انواع پارچه استفاده می شوند. محاسبه قیمت تمام شده چاپ پارچه به عواملی چون تکنولوژی مورد استفاده، ابعاد سفارش، تیراژ و غیره بستگی دارد که در این مقاله به آن میپردازیم.

عوامل موثر بر قیمت چاپ روی پارچه

۱)تکنولوژی مورد استفاده:

برای چاپ انواع پارچه از روش های مختلفی مثل چاپ متالایز، چاپ سیلک و… استفاده میشود.

هرکدام از این روش ها برای نوع خاصی از پارچه استفاده میشوند، ویژگی های متفاوتی دارند و تکنولوژی های مورد استفاده در هر کدام با دیگری متفاوت است. که هرچه دستگاه ها و تکنولوژی های مورد استفاده بهتر باشد هزینه چاپ پارچه نیز بالاتر خواهد بود.

۲)ابعاد سفارش شما:

تکنولوژی های مورد استفاده در هر روش از نظر ابعاد چاپ استاندارد های خاص خود را دارند که اگر ابعاد چاپ شما با اندازه استاندارد دستگاه مورد استفاده مغایرت داشته باشد شما باید برای چاپ پارچه دلخواهتان هزینه بالاتری پرداخت نمایید.

 

هزینه چاپ سابلیمیشن

۳)تیراژ کار:

زمانیکه شما قصد سفارش محصولی را در زمینه چاپ پارچه دارید اول از همه در مورد تعداد سفارش از شما سوال میکنند.

تیراژهای بالاتر مقرون به صرفه تر هستند پس در صورت امکان تیراژ های بالاتری سفارش دهید تا بتوانید از کارخانجات پیله با هزینه چاپ کمتر تعداد بالاتری از محصول را تهیه کنید.

۴)درخواست های سفارشی:

بسته به نوع درخواست شما، هزینه چاپ پارچه میتواند متغیر باشد. برای مثال اگر شما درخواست‌هایی مانند استفاده از لایه ای خاص و خارج از استاندارد را داشته باشید؛ هزینه چاپ پارچه بیشتر می‌شود.

۵)رنگی یا سیاه و سفید:

هزینه چاپ پارچه سیاه و سفید ارزانتر از چاپ رنگی است و برای شما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. البته این نکته را باید مدنظر داشته باشید که در چاپ انواع پارچه تاثیر چاپ رنگی روی مشتری به مراتب بیشتر از چاپ سیاه و سفید است.

 

۶)نوع کاغذ:

به طور کلی کاغذ آنتیک، کاغذ گلاسه، کاغذ مقوایی، کاغذ خود کپی و… انواع کاغذهایی هستند که در چاپ استفاده می‌شوند. و قیمت هرکدام با دیگری متفاوت است.

گفتنی است که کارخانجات پیله به عنوان بهترین کارخانه چاپ پارچه همه انواع کاغذ را دارا میباشد.

عوامل بیشتری در تعیین قیمت چاپ پارچه موثر هستند که ما در بالا لیست مهم‌ترین آنها را ارائه کردیم. یکی دیگر از عوامل موثر، جنس پارچه مورد استفاده میباشد.

چاپ روی پارچه مخملهزینه چاپ روی پارچه مخمل

چاپ روی مخمل به وسیله دستگاه های پیشرفته ای صورت میگیرد. کارخانجات پیله با در اختیار داشتن این دستگاه ها، آماده چاپ انواع طرح بر روی پارچه مخمل می باشد.

هزینه چاپ مخمل پس از تایید طرح توسط شما اعلام میشود. در صورت تایید هزینه سفارش شما در مرحله ی چاپ قرار میگیرد.

قیمت چاپ پارچه مخمل به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • طرح مورد نظر
  • نوع مخمل
  • رنگ های مورد استفاده
  • تیراژ سفارش
  • مدت زمان ساخت

هزینه چاپ سابلیمیشن روی پارچه

در چاپ سابلیمیشن ( چاپ روی کاغذ ترانسفر و انتقال رنگ با حرارت روی پارچه ) که رایج‌ترین شیوه چاپ صنعتی برای انواع پاچه می باشد برای محاسبه قیمت تمام شده میتوان از فرمول زیر استفاده کرد:

هزینه فیکس + هزینه های سربار کارگاه + هزینه استهلاک دستگاه چاپ + (قیمت خرید جوهر × مقدار جوهر مصرفی در متر )

+ هزینه خرید کاغذ به متر طول

نکته مهم در مورد هزینه فیکس با کلندر یا پرس حرارتی این است که علاوه بر هزینه برق مصرفی آن و استهلاک دستگاه پرس یا کلندر باید در نظر داشت که برای برخی پارچه های نازک و ظریف می بایست از کاغذ محافظ ( کاغذ پروتکشن ) استفاده کرد که هزینه این کاغذ نیز باید به متر محاسبه گردد و به هزینه تمام شده فیکس پارچه و یا روسری اضافه گردد.

محاسبه میزان جوهر مصرفی برای هر متر پارچه عامل بسیار مهمی در محاسبه قیمت نهایی چاپ است. یک روش ساده و البته غیر دقیق این است که درباره زمانی میزان جوهر مصرفی را بر متراژ خروجی تقسیم کرد و قیمت هر متر را به طور تقریبی به دست آورد.

اما اگر بخواهید بصورت دقیق و حرفه ای میزان جوهر مصرفی برای چاپ پارچه را محاسبه کنید برخی نرم افزارهای دستگاه های چاپ به شما نشان می دهند که برای هر طرح چه میزان جوهر مصرف خواهد شد.

 

 

ما به تجربه و بصورت حدودی هزینه های سربار برای چاپ روسری و پارچه را حدودا معادل ۵% قیمت تمام شده کاغذ و جوهر چاپ به دست آورده ایم که می تواند در محاسبه راحت‌تر قیمت تمام شده و نهایی هر متر چاپ و یا هر عدد شال و روسری به شما کمک کند.

هزینه های استهلاک دستگاه چاپ از قبیل تعویض هد دستگاه و قطعات و … می باشد که به طور تقریبی می توان آنها را جمعا معادل ۲% هزینه چاپ در نظر گرفت. البته برای برخی دستگاه های بی کیفیت تا ۱۰ درصد نیز میرسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *