چاپ پارچه

چاپ روی پارچه | مزایا، کاربردها و تشخیص بهترین پارچه‌ها برای چاپ

چاپ روی پارچه

امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف انواع و اقسام پارچه ها در دسترس مردم قرار دارند. دیگر از پارچه های ساده برای ساختن لباس و پوشش استفاده نمی‌شود و روش‌های متنوعی برای چاپ طرح ها و الگو های مختلف وجود دارد.

با استفاده از خدمات چاپ پارچه شما می توانید انواع طرح ها را بر روی انواع پارچه‌ها به چاپ برسانید و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. استفاده از این خدمات می تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه این مطلب سعی می کنیم برخی از مهمترین مزایای آن را برای شما بیان کنیم.

 

چاپ پارچه

چاپ بر روی پارچه، کار تخصصی و پیچیده‌ای بوده که انجام آن به مهارت و دستگاه‌های خاصی احتیاج دارد. این کار با روشی انجام می‌شود که تلفیقی از مواد شیمیایی و دستگاه‌های مکانیکی است. در این روش طراحی و ساخت با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، رنگ‌ها را در طرح‌های مختلف بر روی پارچه های مورد نظر چاپ می‌کنند.

دقت و ظرافت در چاپ و از طرف دیگر دستیابی به رنگ های ماندگار بر روی سطح پارچه، بسیار کار سختی است که انواع گوناگونی هم دارد. بهترین کارخانه چاپ پارچه کارخانه ای است که به تمام این نکات توجه کافی داشته باشد.

 

انواع روش‌های چاپ پارچه

چاپ روی پارچهاین فرآیند به صورت کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول به شکل سنتی است که تمامی مراحل از رنگرزی تا خشک کردن به صورت دستی انجام می‌شود.

دسته دوم به صورت مدرن و امروزی است که از دستگاه‌های تمام اتوماتیک برای آن استفاده می‌شود.از  مهم‌ترین روش های مدرن چاپ لباس می‌توان به چاپ حرارتی یا سابلیمیشن، چاپ قالبی، چاپ باتیک، چاپ اسپری، چاپ استنسیل، چاپ اسکرین و… اشاره کرد. کارخانجات پیله تجهیزات لازم برای انجام تمام این روش ها را دارا میباشد.

 

 کاربردها و مزایای چاپ روی پارچه

در گذشته فرآیند چاپ تنها توسط کارخانه‌های تولید صورت می‌گرفت و سلیقه مشتریان در آن دخل و تصرفی نداشت. تنها چیزی که طراحان مد و لباس تشخیص می‌دادند، اساس طراحی محسوب می‌شد. اما امروزه با پیدایش دستگاه‌های جدید، امکان طراحی پارچه‌هایی با نقوش مورد نظر مشتریان فراهم شده است.

چاپ تی شرت و سایر البسه می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:

  1. میتوان ایده های شخصی را بر روی لباس‌ها پیاده کرد
  2. تنوع در رنگ و طرح های مختلف برای پوشاک افزایش میابد
  3. طرح های چاپ شده بر روی لباس ها وضوح و کیفیت بالاتری خواهند داشت.
  4. روش‌های امروزی هزینه بسیار کمتری دارند.
  5. میتوان به تولید پارچه های طرح دار سرعت بخشید.
  6. میزان خطا نیز در روش های چاپ لباس امروزی کاهش پیدا کرده است.

 

مناسب ترین پارچه برای چاپ

باید به این نکته توجه کنیم که تمامی انواع پارچه منجر به تولید محصولی یکسان نخواهند شد. همان‌طور که بوم برای نقاشان بسیار مهم است، پارچه نیز چنین حکمی را برای چاپ‌گرها دارد.

چاپ روی پارچه

رایج ترین نوع پارچه که بسیار عمومیت دارد و بین مردم رایج هستند به چند دسته تقسیم می شوند:

پارچه های نخی

پارچه های پنبه ای

پارچه هایی که مواد(پلاستیک) دارند

معمول ترین نوع پارچه که در حال حاضر برای چاپ از آن استفاده میشود و چاپ بسیار زیبا و جذابی دارد آنهایی هستند که مواد دارند و هرچه مواد به کار رفته بیشتر باشد چاپ بسیار زیبا و خیره کننده ای خواهد داشت.

در این موارد معمولا از چاپ سابلیمیشن استفاده میشود که به آن چاپ مستقیم میگویند و به نوعی چاپ به خورد پارچه میرود.

مزیتی که این نوع پارچه دارد این است که چاپ سریع و فوق العاده زیبایی دارد و ماندگاری چاپ نیز بسیار بالاست.

 

تست چاپ پارچه

چاپ روی پارچهیکی از مهمترین کارهایی که قبل از چاپ باید به آن توجه کرد این است که به عنوان تست، یک شابلون مورد چاپ قرار بگیرد. معمولا این کار را خود مشتری باید از مجری کار درخواست کند. این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه پارچه ها از اجناس مختلفی ساخته شده‌اند و درصد موادی که در ساخت آنها استفاده شده، متغیر است. در نتیجه قبل از چاپ نهایی، اینکار به جهت اطمینان خاطر از کیفیت کار، اهمیت زیادی دارد.

این موضوع در مواردی که پارچه‌ها از ظرافت و حساسیت بیشتری برخوردار هستند اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. این نوع پارچه ها قبل از چاپ، حتما باید مورد تست قرار بگیرند.

 

کلام آخر

چاپ پارچه، چاپ تی شرت و چاپ لباس به عنوان یکی از ایده های خلاقانه ای که بشر برای رفع نیازهایش داشته است، می‌تواند کاربردها و مزایای زیادی داشته باشد که ما در این مطلب سعی کردیم مهم ترین آنها را بیان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *