انواع چاپ

چاپ ری‌اکتیو چیست؟

در گذشته ما فقط حق انتخاب محدودی در نوع نقش و نگار پارچه های چاپ شده را داشتیم. در حالی که در زمان حال و در دنیای صنعتی و پیشرفته، ماشین آلات چاپ این امکان برای ما بیشتر فراهم کرده است. امروزه با هر نوع سلیقه و نیازی مشتری می تواند نقش مورد نظر خود را بر روی انواع پارچه های موجود پیاده کند. و با وجود این روش های مختلف انتخاب کمی سخت میشود. ما در این مقاله شما را با یکی از این روش های چاپ پارچه یعنی چاپ ری‌اکتیو آشنا خواهیم کرد.

 

چاپ ری‌اکتیو

چاپ ری‌کتیو یک روش دائمی برای چاپ روی پارچه های طبیعی با ایجاد واکنش های شیمیایی در سطح سلولی در الیاف است؛ یعنی به‌طور دائم رنگ را در پارچه محبوس می‌کند. درنتیجه پارچه چاپ شده می‌تواند بارها شسته شود بدون اینکه طرح روی آن پاک شود. همچنین چاپ ری‌اکتیو بازده رنگی زیادی دارد و باعث تغییر جنس پارچه نمی‌شود. چاپ ری‌اکتیو می‌تواند روی اکثر پارچه های طبیعی مثل پارچه پنبه، لینن، کنف و… انجام شود.

آموزش چاپ ری‌اکتیو

چاپ ری‌اکتیو شامل فرآیندی چند مرحله ای می‌شود که شامل پیش آماده سازی پارچه ها برای چاپ می‌باشد. بعد از چاپ، بخار دادن پارچه برای شروع واکنش و در نهایت شستشوی جوهر اضافی و نرم کردن پارچه برای استفاده است. جوهر ری اکتیو با کمک یک جوهر افشان وارد پارچه آماده سازی شده می‌شود. سپس پارچه با دمای بالا بخار داده می‌شود که باعث محکم شدن رنگ در پارچه می‌شود. این سه عامل یعنی جوهر، پارچه آماده سازی شده و بخار آب باعث یک واکنش شیمیایی می‌شوند که یک پیوند کووالانسی تشکیل می‌شود و جوهر را به‌طور دائمی در الیاف پارچه نگه می‌دارد. در مرحله آخر پارچه شسته می‌شود تا جوهر اضافه و مواد آماده سازی از روی آن پاک شود تا رنگ ها به وضوح نمایان شوند.

جوهر ری اکتیو چیست؟

جوهر ری اکتیو به سلول فیبر نفوذ می‌کند و مولکول های رنگ را به الیاف پارچه وارد می‌کند. طرح هایی که با جوهر ری‌اکتیو روی پارچه زده می‌شوند دائمی هستند. جوهر ری‌اکتیو در انواع رنگ موجود است و به‌شدت قوی (پررنگ) عمل می‌کند. جوهر ری‌اکتیو این آزادی را به چاپخانه‌ها می‌دهد که تنها طرح های ساده و با تعداد رنگ کم استفاده نکنند. چرا که این جوهر طرح‌هایی با رنگ های واضح چاپ می‌کند که مناسب هر طرح با جزئیات کم و زیاد است.

تفاوت چاپ ری‌اکتیو با انواع چاپ پارچه

برخلاف جوهر ری اکتیو که به سلول فیبر نفوذ می‌کند ، چاپ رنگی یک چاپ سطح است. برای مثال در چاپ پیگمنت جوهر روی پارچه از قبل آماده شده مثل چسب می‌چسبد و مناسب انواع پارچه می‌باشد. در چاپ سیلک اسکرین جوهر با استفاده از صفحه توری و استنسیل روی پارچه چاپ می‌شود و هر رنگ نیاز به صفحه جداگانه دارد. چاپ سابلیمیشن از پرس حرارتی به جای بخار با دمای بالا استفاده می‌کند و مناسب پارچه های طبیعی نیست.

 

فواید و معایب چاپ ری‌اکتیو

این چاپ مستعد ترک خوردگی، از دست دادن رنگ در هنگام استفاده و شستشو نیست و باعث تغییر جنس پارچه نمی‌شود و طرح هایی با دوام و کیفیت بالا تولید می‌کند.چاپ ری اکتیو ورژن بهتر چاپ دیجیتال بوده و فرآیند آسان تری است و برای پروژه های کم مصرف مناسب است.

یکی از ایراداتی که چاپ ری اکتیو دارد، استفاده زیاد از آب است. از آنجایی که در مرحله آخر مواد آماده سازی و جوهر اضافه باید از روی پارچه شسته شود معمولاً چاپخانه ها از دستگاه های صنعتی بزرگ شست شو استفاده می‌کنند و درنتیجه آب زیادی اسراف می‌شود. در این روش آب بیش‌ازحد نیاز مصرف می‌شود و آب استفاده شده بازیافت نمی‌شود به همین علت به محیط زیست آسیب می‌زند. برای مقابله با این مشکل می‌توان از ماشین های شست و شو با تکنولوژی بهتر استفاده کرد که در مقیاس های کوچکتر پارچه های را می‌شورند و آب استفاده شده را بازیافت می‌کنند.
به‌طور خلاصه، چاپ ری‌اکتیو بهترین انتخاب برای چاپ روی پارچه ها و الیاف طبیعی است. در این پروسه جوهر و رنگ با هم پیوند تشکیل می‌دهند و به‌طور دائمی به هم وصل می‌شوند. در چاپ ری‌اکتیو نتایج از نظر سرزندگی، نرمی و دوام چاپ با چاپ های واکنش پذیر قابل مقایسه نیست. کارخانه پیله تکس این نوع چاپ را به بهترین صورت ارائه میدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *