چاپ پارچه

رشته طراحی پارچه

هنر با دنیایی از شگفتی و تازگی، توان این را دارد که هر لحظه یک  آگاهی به هنرمند ببخشد و او را در مسیر کشف یک تازگی قرار دهد.
یکی از رشته های هنری که سرشار از تازه ها و کشف شدنی هاست، طراحی پارچه نام دارد.
دنیای اطراف، یکی از الهام بخش ترین منابع هنرمند به شمار می آید و هر لحظه می تواند ایده ای تازه را برایش رقم بزند.

گرایش طراحی پارچه یکی از گرایش های بسیار جذاب و پرطرفدار در دنیای طراحی مد است که به واسطه ی توسعه ی روز افزون صنعت مد مورد استقبال قرار گرفته است. طراحی پارچه روند ایجاد طرح ها و نقش هایی برای پارچه، نسج و هرچیزی که مرتبط با آن است می‌باشد. وظیفه ی اصلی یک طراح پارچه طراحی و تولید عناصر هنری با توجه به نکات فنی نساجی برای پارچه است که به صورت عمده در پوشاک و دکوراسیون کاربرد دارد. به عبارت دیگر رشته طراحی پارچه فرایند ایجاد نقش بر روی تار و پود و انتقال هنر به منسوج است. الیاف، نوع نخ، نمره نخ، رنگ، کاربرد محصول و سیستم تولید نکات فنی است که باید در طول طراحی یک طراح در نظر گرفته شوند.
طراحی پارچه با فشن، فرش و هر چیزی که با پارچه سروکار دارد، در ارتباط است. طراحی پارچه در انواع وسایل زندگی ما وجود دارد. به عنوان مثال لباسهای ما، فرشها و زیراندازها، پرده‌ها، حوله‌ها و عروسک، همه و همه یک نتیجه از طراحی پارچه است‌.

انواع رشته های طراحی پارچه

رشته طراحی پارچه و لباس، عنوان کاملی برای این رشته کاربردی و پرطرفدار نیست. در این رشته دانشجویان می‌‌توانند مهارت‌‌های ابتدایی برای طراحی انواع سطوح نقش‌‌دار را پیدا کنند و در شاخه‌‌ انتخابی خود مشغول به کار شوند. از جمله مهارت‌‌هایی که کسب می‌‌شود می‌‌توان به طراحی پارچه، لباس، شال و روسری، کاغذ دیواری، کاشی و… اشاره کرد.

علاوه بر مهارت طراحی، دانشجویان آموزش‌‌هایی در زمینه روش‌‌های مختلف چاپ‌‌های دستی و صنعتی می‌‌بینند که آن‌‌ها را برای ورود به بازر کار و در صورت تمایل، راه‌‌اندازی یک برند شخصی آماده می‌‌کند.

این رشته که در کشورهای دیگر نیز جزو رشته‌‌های پرطرفدار با سابقه‌‌ای طولانی است و در ایران در چند سال اخیر بیش از گذشته محبوب شده است. شاید ۱۰ سال پیش این رشته کمی مهجور و ناشناخته بود، ولی امروزه این رشته جزو رشته‌‌های رقابتی است که دانشگاه‌‌های معتبر کشور در زمره رشته‌‌های تحصیلی خود برای پذیرش دانشجو، قرار داده‌‌اند.

این رشته در سه گرایش طراحی و چاپ پارچه، بافت پارچه و طرحی لباس در دانشگاه‌‌های مختلف تدریس می‌‌شود.

گرایش طراحی پارچه

در این گرایش بیشترین واحدهای درسی در زمینه طراحی سطوح نقش‌‌دار و انواع چاپ‌‌های دستی و صنعتی مربوط به کارخانه‌‌های چاپ پارچه آموزش داده می‌‌شود. هرچند که واحدهای آشنایی با طراحی بافت و طراحی لباس هم تدریس می‌‌شود اما واحدهای بیشتری در زمینه مورد نظر در گرایش طراحی و چاپ گذرانده می‌‌شود.

گرایش بافت پارچه

در طراحی پارچه، دو نوع طراحی چاپ و طراحی بافت اجرا می‌‌شود که مکانیزم‌‌های کاملا متفاوتی با هم دارند و همچنین دستگاه‌‌های صنعتی و کارخانجات متفاوتی هم آن را اجرا می‌‌کنند. گرایش بافت در دانشگاه آزاد یزد به دلیل وجود کارخانجات بافندگی پارچه بیش از دو گرایش دیگر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع طراحی بافت پارچه یک نوع دستور بافت یا فرمولی است برای دستگاه‌‌های بافندگی دستی و صنعتی.

 

گرایش طراحی لباس

همان‌‌طور که از اسمش پیداست، افرادی که علاقه‌‌مند به طراحی لباس و ارائه کالکشن‌‌های فصلی لباس هستند باید این گرایش را انتخاب کنند. در این گرایش علاوه بر موارد کلی که لازم است است هنرجویان این رشته بدانند (صرف نظر از گرایش انتخابی) بیشترین واحدهای طراحی اندام، طراحی لباس و تکنیک‌‌های تصویرسازی لباس گذرانده می‌‌شود. نکته مورد نظر در این گرایش این است که واحدهای مربوط به دوخت لباس در آن تدریس نمی‌‌شود.

مزایای رشته طراحی پارچه و موقعیت شغلی

بازار کار هر رشته ای در وهله اول به تلاش و پشتکار هر فرد بستگی دارد. بازار کار این رشته هم برای افرادی که به این حرفه علاقه داشته باشند، پشتکار خوبی داشته باشد، مهارت کافی داشته باشند، میتوانند در بازار ورود پیدا کنند. این فارغ التحصیلان می توانند در زمینه هایی مانند مزون های خصوصی، کارخانجات نساجی، کاشی و سرامیک، کاغذ دیواری، تولیدکننده های پارچه متری و تکه ای مشغول به کار شوند.

همچنین این فارغ التحصلان می توانند در دانشگاه ها هم تدریس داشته باشند. اگر میخواهید به زودی وارد بازار کار این حرفه شوید، به دلیل پیشرفت روزانه تکنولوژی و تنوع آنها، باید به طور مداوم اطلاعات خود را بروز کنید. به عنوان مثال برای به روز کردن اطلاعات خود باید در زمینه ویژگی های بومی و فرهنگی کشورها، نوآوری هایی که در کشورهای دیگر اتفاق می افتد، مطالعه داشته باشند و در کنار این موارد از خلاقیت فردی خود نیز استفاده کنند.

در رابطه با آینده شغلی این رشته باید به شما بگویم که با وجود ظهور فناوری و امکانات جدید برای کوتاه کردن فرآیند طراحی پارچه، خوب است و این شغل از بین نمی رود. بنابراین فارغ التحصیلان این رشته باید با بالا بردن سطح اطلاعات خود، بر موج امکانات و تکنولوژی ها سوار شوند.

این افراد میتوانند در مواردی مانند طراح بافت پارچه در کارخانه نساجی، طراح چاپ پارچه در کارخانه نساجی، طراح چاپ پارچه در مزون و کارگاه‌‌های تولید لباس، مدرس دروس تخصصی در مجموعه‌‌های آموزشی، طراحی و تولید با برند شخصی، مدیریت و اجرای کارگاه‌‌های چاپ دستی (سیلک و باتیک)، طراح شال و روسری، طراح کاشی و کف‌‌پوش، طراح کاغذ دیواری و رومبلی و سایر موارد مربوط به دکوراسیون داخلی هر محصولی که نیازمند طراحی یک سطح نقش‌‌دار و چاپ و تولید آن است، مشغول به کار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *