انواع چاپ

انواع چاپ روی پارچه

داشتن پارچه‌های نقش و نگاردار یکی از خواسته‌های همه افرادی است که از دیرباز به پوشش خود اهمیت می‌دهند. در گذشته چاپ بر روی پارچه تنها توسط کارخانه‌‎های تولید پارچه صورت می گرفت و سلیقه مشتریان در آن دخل و تصرفی نداشت. تنها چیزی که طراحان مد و لباس تشخیص می‌دادند، اساس طراحی و چاپ روی پارچه محسوب می شد. اما امروزه با پیدایش دستگاه‌های جدید چاپ دیجیتال روی پارچه، امکان طراحی پارچه‌هایی با نقوش مورد نظر مشتریان و انواع چاپ روی پارچه فراهم شده است.

در چاپ پارچه که به سابلیمیشن معروف است می توان بر روی انواع ‏پارچه در ابعاد کوچک و بزرگ طرح ها و تصاویر مورد نظر را چاپ کرد.‏ بهره مندی از طرح و نقش و تصاویر جذاب بر روی پارچه ها همواره مد نظر تولید کنندگان و مصرف ‏کنندگان پارچه و صنایع مرتبط با آن، مثل پوشاک و عرصه تبلیغات، بوده است.‏‎

‎در دستگاه های چاپ دیجیتال امکان چاپ انواع تصاویر، نقوش و طرح ها بر روی پارچه فراهم است.

پارچه های مناسب برای چاپ دیجیتال پارچه هایی هستند که دارای درصد پلی استر بالا (حداقل ۷۰ درصد) و رنگ های روشن ‏باشند.

در این دستگاه ها چاپ پارچه با کیفیت بالا ‏در رنگ و رزولوشن صورت می گیرد و حتی چاپ عکس با کیفیت بالا هم در این شیوه امکان پذیر است.

‏معمولا پیش از انجام عملیات چاپ روی پارچه، کیفیت چاپ بر روی نمونه پارچه تست میشود.

مجموعه کارخانجات پیله قادر است سفارشات شما را در تیراژ های مختلف بر روی پارچه چاپ کند.

چاپ روی پارچه درون دستگاه‌های چاپ دیجیتال فضای خارجی ، بر روی قطعات برش خورده از پارچه (شیت) و ‏یا به صورت رولی، تا عرض ۱۶۰ سانتی متر صورت می گیرد.

 

 

 

 

چاپ رول

این روش در عمل کم و بیش این واقعیت را نشان می دهد که چاپگری قدرتمند (همانند پرینتر دیجیتالی خانگی، اما بر روی مقیاسی بسیار بزرگتر) می تواند با رول تمیز و پارچه چاپ نشده مناسب شود. سپس هدهای چاپ، رنگ ها را به سطح پارچه در فرآیند چاپ اعمال می کنند.
اگر شما نمی‌خواهید به شکل های موجود که قبلا بر روی تی شرت، کیف و موارد دیگر چاپ کرده اید، محدود شوید، چاپ دیجیتالی بر روی پارچه به شدت توصیه می‌گردد. در این نوع از چاپ، وقتی چاپ در حال اجرا شدن است، امکان دوخت پارچه که بر روی بیش از عرض کلی رول چاپ می گردد، فراهم می شود و فقط پس از چاپ می توان الگوهای دوخت را از پارچه جدا نمود. پس نسبت به شکل پارچه محدود نخواهید شد و می توانید هر پارچه ای مثل پیراهن، پرده، اکسسوری یا وسایل داخلی خانه را از طریق آن خیاطی کنید.

وقتی روش چاپ رول را انتخاب میکنید مقدار ماده و آن چیزی که می خواهید به شکل آن در آید را باید در نظر بگیرید.

 

چاپ طاقه

این گونه چاپ عموما در حیطه تولید پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان ایجاد طرح های متفاوت بر روی رول ها موجود است. تولیدکنندگان پوشاک می توانند طرح ها و الگوهای مد نظر خود را به متخصصان این حرفه بسپارند و ایده مد نظر خود را در کار مشاهده کنند.

تست چاپ پارچه

پارچه هائی که برای دوخت لباس مورد استفاده قرار می گیرند بیش از مابقی پارچه ها مهم هستند. زیرا گاهی گرما باعث تغییر در بافت پارچه شده و باعث جمع شدن، کوتاه شدن و یا تغییر اندازه ی پارچه میشود و از آنجا که این موارد در دوخت لباس و بدست آوردن سایزهای مختلف برای آنها بسیار مهم است البته این اتفاق همیشه نمی‌افتد اما برای اطمینان از این موضوع که مشکلی پیش نیاید لذا گرفتن تست از اهم موارد می‌باشد. برای موارد دیگر مانند رومبلی و یا استفاده به عنوان پرچم و یا پرده مشکل خاصی پیش نمی‌آید. همچنین این نکته بسیار مهم است که ممکن است با تغییر پارچه کیفیت چاپ نیز تغییر نماید. همیشه در چاپ پارچه تلورانس رنگ وجود دارد و کلا با چاپ روی کاغذ و یا چاپی که در مانیتور مشاهده می‌کنید متفاوت است. یعنی ممکن است چاپ روی پارچه ی ساتن با پارچه ی مخمل در خروجی نهائی دارای تفاوت رنگ باشند. لذا انجام تست روی پارچه ای که قرار است بصورت نهائی مورد استفاده قرار گیرد بسیار مهم است و تصویر روشنی از کار ارائه خواهد داد. در ضمن انجام تست باعث می‌شود نسبت به پارچه ای که قرار است خرید نهائی را انجام دهید شناخت داشته باشید و با اینکار از خسارت جلوگیری نمائید.

 

 

 

 

 

چاپ روی مخمل

مخمل از پارچه‌های لوکس به حساب می‌آید که کاربردهای آن بسیار متنوع است و از پرده‌های تئاتر شروع شده و تا رومیزی و مبلمان و پوشاک ادامه دارد و این تنوع به خاطر جنس لطیف و جذاب این پارچه است. لذا از نمونه‌های مدرن این پارچه می‌توان به پورشه- مازراتی- تایتانیک- توشکا، اشاره کرد که هم‌اکنون مورد توجه اصناف مختلفی چون مبلمان- طراحی دکوراسیون داخلی (کوسن- رومیزی و…) قرار گرفته است.

تنوع طرح و رنگ در این پارچه بسیار زیاد بوده، به نوعی که عمدتاً از این پارچه با کد خاص خود جهت انتخاب رنگ‌بندی ارزیابی می‏‌شود. بافت این پارچه‌ها شبیه پارچه‌های جیر بوده و دارای سطح صاف و ارتفاع پرزهای بسیار کم است که تمامی این نکات به همراه درصد مواد بالای این پارچه بیانگر چاپ با کیفیت و درصد نفوذ بالای رنگ است که حتی در شستشوهای مکرر، کیفیت خود را حفظ خواهد کرد.

 

 

 

 

چاپ روی ساتن

ساتن دارای تنوع ضخامتی و رنگی متفاوتی است که این امر باعث شده این پارچه یکی از پرفروش‌ترین و کاربردی‌ترین پارچه‌ها در تمامی ماه‌های سال باشد، لذا با توجه به کیفیت بالای چاپ، این پارچه توانسته جایگاه خود را در بین تولیدکنندگان مانتو، انواع لباس‌های مجلسی، صنعت دکور داخلی و عروسک‌سازی پیدا کند و نیاز به چاپ این پارچه همواره رو به گسترش باشد. اما نکته شایان ذکر این است که برای چاپ این پارچه حتماً می‌بایست از نوع سفید آن استفاده کرد و اگر نیاز به رنگ دیگری بود این تغییر در طی فرآیند چاپ اعمال می‌شود.

محدودیت طرح و کیفیت چاپ پارچه

استفاده از چاپ سابلیمیشن با کیفیت بسیار بالا باعث شده برخلاف چاپ سیلک محدودیت رنگ وجود نداشته باشد. اما بگذارید این عدم محدودیت رنگ در چاپ سابلیمیشن را برای شما تشریح کنیم. در این چاپ شما می توانید هر طرح و یا هر عکسی در اختیار دارید را چاپ نمائید. با توجه به استفاده ی ۶ رنگ در پرینترها و پلاترهای مخصوص به این نوع چاپ گستره ی بزرگی از رنگ ها قابل تولید می باشند و برخلاف چاپ افست و یا چاپ های قدیمی که از چهاررنگ استفاده می کنند در چاپ سابلیمیشن وجود ۶ رنگ باعث بوجود آمدن مشکی صد در صد و ایجاد عمق تصویر و چاپ زیاد شده است. به عنوان مثال عکس منظره و یا عکسی که توسط فتوشاپ و یا نرم افزار های دیگر مانند کُرل طراحی شده است کاملا قابل چاپ می باشند. اصلا فرقی نمی کند که طرح شما دارای چند رنگ بوده و چقدر پیچیده می باشد. البته دقت و کیفیت عکس تاثیر مستقیم و بسزائی در چاپ نهائی خواهد داشت. هر چه تصویر و یا عکس مربوطه دارای رزولیشن بالاتر و دقت پیکسلی بالاتری باشد چاپ نیز به همان نسبت قوی تر و بهتر انجام خواهد گرفت فایل هایی که بصورت وکتور طراحی شده اند خاصیت بزرگ شدن بدون افت کیفیت دارند لذا هنگامی که برای چاپ هائی با سایز بزرگ روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرند بدون افت کیفیت می توانند بهترین نتیجه را در بر داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *