انواع چاپ, چاپ پارچه

چاپ انواع پارچه لباسی

بدون تردید همه از دیر باز تاکنون با چاپ روی پارچه آشنایی داشته‌اید. نیاز بشر به تنوع طلبی یکی از دلایل عمده چاپ با طرح و رنگ‌های متفاوت در دنیای مدرن امروز به شمار می‌رود. در گذشته ما فقط حق انتخاب محدودی در نوع نقش و نگار پارچه های چاپ شده  داشتیم. در حالی که امروزه و در دنیای صنعتی و پیشرفته، ماشین آلات چاپ امکان چاپ پارچه‌های گوناگون از جمله چاپ انواع پارچه لباسی را بیشتر فراهم کرده است. امروزه با هر نوع سلیقه و نیازی مشتری می‌تواند نقش مورد نظر خود را بر روی انواع پارچه های موجود پیاده کند.

 

مزایای استفاده از چاپ روی پارچه

چاپ روی لباس انواع گوناگونی دارد و امروزه این کار با روش‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد. تاریخچه چاپ انواع پارچه لباسی در ایران به ده‌های گذشته باز می‌گردد. چاپ روی پارچه نمادی پویا از فرهنگ و هنر این سرزمین در مقابل تهاجم بیگانگان بوده است. در این میان هنر ایرانی نه تنها در برابر حمله اقوام بیگانه دچار آسیب نشد بلکه روی فرهنگ‌های دیگر نیز تاثیر گذاشت و به آنها رنگ و بویی ایرانی بخشید.

فرهنگ لغت، واژه‌ چاپ را رنگرزی در قسمت‎هایی از پارچه می‌داند. تفاوت اصلی چاپ با رنگرزی در میزان تغییر در البسه است؛ به عنوان مثال در رنگرزی تمام پارچه به یک رنگ تبدیل می‌شود ولی در چاپ می‌توان با استفاده از یک یا چند رنگ بر روی پارچه ای که معمولا دارای زمینه ای سفید یا سیاه رنگ است، طرحی دلخواه بوجود آورد.

شاید دوست داشته باشید تصویر خود را بر روی تی‌شرت به چاپ برسانید. یا در مقیاس‌های بزرگتر فرآیند چاپ ایده‌های خود را بر روی پارچه‌های خاص پیاده کنید. تصور کنید برای راه‌اندازی یک نمایشگاه چاپ پارچه نیاز به طرح‌های متنوعی دارید. به راحتی با دستگاه‌های دیجیتال می‌توانید تمام نیازهای خود را مرتفع سازید. به عنوان مثال چاپ بر روی پرده، چاب انواع پارچه لباسی، چاپ بر روی روسری، چاپ بر روی مانتو و سایر موارد دیگر خدماتی است که دنیای مدرن امروز به ما ارائه می‌دهد.

۲-۱ روشهای چاپ پارچه

چاپ روی پارچه یکی از فعالیت‌هایی است که به صورت تخصصی انجام می شود. چاپ پارچه امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع چاپ است. بر این اساس، روش‌های گوناگونی برای چاپ روی پارچه وجود دارد که به نوع پارچه و کاربرد چاپ بستگی دارد و در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

 

انواع چاپ بر روی پارچه

انواع مختلفی از روش‌های چاپ پارچه وجود دارد و همه آن‌ها نتایج متفاوتی دارند. نوع چاپ منسوجات مورد استفاده اغلب بر اساس تعدادی از ملاحظات انتخاب می‌شود، از چاپ گرفته تا دوام. در این مطلب تعدادی از محبوب‌ترین یا متداول‌ترین روش‌های چاپ بر روی پارچه را گردآوری کرده‌ایم و در زیر توضیح داده‌ایم.

 

چاپ تمبر

در این روش یک مهر ایجاد می‌شود که برای حک روی پارچه در چاپ انواع پارچه لباسی و سایر پارچه‌ها استفاده می‌شود. مانند مهرهای پد جوهر که در دوران کودکی برای تزئین دفتر از آن استفاده می‌کردید، طرح شما بر روی مهر حک و بریده می‌شود و سپس در جوهر فرو می‌رود. با استفاده از فشار یکنواخت، طرح خود را از مهر به پارچه منتقل می‌کنید. سطح جزئیاتی که می‌توانید از چاپ مهر به دست آورید محدود است، بنابراین برای طرح‌های پیچیده‌تر مناسب نیست.

 

 

 

 

 

مزایا و معایب این نوع چاپ به قرار زیر است:

  • بدون نیاز به ماشین آلات
  • طراحی همیشه دقیق
  • مقرون به صرفه
  • نمی‌توان مقادیر زیادی تولید کرد
  • هر تمبر فقط یک طرح دارد
  • کیفیت پایین

چاپ واکنشی

چاپ راکتیو یکی از روش‌های چاپ پارچه با حرارت فعال است. این کار با پیش پوشاندن پارچه‌ها با یک صفحه (شبیه به چاپ رنگدانه) و یک افزودنی چاپ انجام می‌شود. این روش یک رنگ را روی پارچه چاپ می‌کند و واکنش گرما به طور دائم تصویر را به پارچه می‌چسباند.

 

مزایا و معایب این نوع چاپ به قرار زیر است:

  • یک پیوند شیمیایی بین جوهر و الیاف پارچه ایجاد می‌کند
  • روی منسوجات طبیعی به خوبی کار می‌کند
  • قابل شستشو
  • رنگ‌های زنده
  • مقرون به صرفه نبودن
  • آسان نبودن کار چاپ

 

 

چاپ رنگدانه

چاپ پیگمنت یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپ برای استفاده بر روی الیاف سلولزی است که آن‌ها را برای استفاده روی پارچه‌های طبیعی ایده‌آل می‌کند. این روش چاپ پارچه می‌تواند روی مواد مصنوعی نیز کار کند. این یک تکنیک موضعی است که شامل اعمال رنگ در ناحیه است که می‌خواهید طرح شما در آن قرار گیرد.

 

مزایا و معایب این نوع چاپ به قرار زیر است:

  • چاپ روشن با رنگ دائمی
  • انجام آسان، تطبیق رنگ خوب
  • مقرون به صرفه، بدون ماشین آلات پیشرفته
  • تکنیک چاپ با سرعت بالا
  • مستقیماً روی پارچه اعمال نمی‌شود
  • از صفحه استفاده می‌کند که پوششی بر روی پارچه باقی می‌گذارد
  • هنگامی که به طور مکرر روی یک ماده استفاده می‌شود، رنگ کاهش می‌یابد

 

تصعید یا چاپ با دستگاه سابلیمیشن

این یک فرآیند چند مرحله‌ای است که برخی از بهترین نتایج را از تمام روش‌های چاپ پارچه ایجاد می‌کند. طرح ها بر روی کاغذ انتقال حرارتی که به عنوان کاغذ تصعید رنگ شناخته می‌شود چاپ می‌شوند و از کاغذ برای چاپ طرح روی پارچه استفاده می‌شود. هم از گرما و هم فشار برای چسباندن دائمی جوهرها به الیاف پارچه استفاده شده و پارچه شما را مانند قبل از چاپ روی آن نرم نگه می‌دارد. تکنیک تزریق عمیق جوهرهای مبتنی بر آب به عمق پارچه نفوذ می‌کند و چاپ شما را دائمی می‌کند و ایده آل برای جزئیات پیچیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مزایا و معایب این نوع چاپ به قرار زیر است:

  • بازتولید تصویر شگفت انگیز که دائمی است
  • هیچ گونه بافت یا اثری روی پارچه باقی نمی‌گذارد
  • جوهرهای مبتنی بر آب سازگار با محیط زیست محو و پوسته نمی‌شوند
  • مناسب برای تمام سایزهای چاپ
  • فقط روی منسوجات غیر طبیعی مناسب است
  • به تجهیزات و رنگ‌های تخصصی نیاز دارد
  • روش چاپ گران‌تر
  • نیاز به دانش و تجربه عمیق

 

۲-۲ پارچه های مناسب لباس

 پارچه‌ها به طور کل به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • طبیعی: ساخته شده از عناصر طبیعی با منشاء حیوانی و گیاهی مانند پنبه از دانه‌های پنبه، پشم از پشم گوسفند و کتان از گیاهان خانواده کتان.
  • مصنوعی: ساخته شده از پلیمرهای حاصل از واکنش شیمیایی. به عنوان مثال از پنبه پایین‌تر است، اما تقلید خوبی از مواد طبیعی دارد (ریون می‌تواند جایگزین ابریشم باشد).

همچنین ترکیباتی مانند ابریشم مصنوعی وجود دارد که هوا را به خود راه نمی دهد و اغلب با پنبه ترکیب می‌شود. هنگامی که صحبت از پارچه برای چاپ و چاپ انواع پارچه لباسی می‌شود، بهتر است یک پارچه طبیعی را انتخاب کنید. زیرا مایع را بهتر جذب می‌کند که خود جوهر است. باید به خاطر داشته باشید که جوهرها در تکنیک‌های چاپ رایج مانند چاپ روی صفحه (از طریق صفحه سیلک) و DTG (چاپ مستقیم) استفاده می‌شود. برعکس، پارچه مصنوعی تمایل به دفع آب دارد. روش تصعید در پارچه مصنوعی کاملاً مناسب است (بر خلاف مواد طبیعی).

علاوه بر این، باید قوام پارچه را در نظر بگیرید. مواد ضخیم و سنگین جوهر بیشتری را جذب می‌کنند که رنگ‌های اشباع‌شده را به ما می‌دهد. موارد نازک و براق به جوهر کمتری نیاز دارند و به سرعت از ترکیب خارج می‌شوند. بنابراین، اهمیت انتخاب پارچه برای لباس در درجه اول با ویژگی‌های تولید مرتبط است. اگر پارچه به درستی روی متریال مناسب چاپ شود، کاملاً محکم می‌شود و ظاهر خوبی دارد. و به طور کلی، این گونه لباس‌ها ماندگاری بیشتری دارند و احساس زیبایی بیشتری می‌‌دهند.

 

۲-۳ چاپ روی پارچه های نخی

برای چاپ روی پارچه های نخی، مانند چاپ انواع پارچه لباسی، از روش چاپ مستقیم طرح روی پارچه یا DTG استفاده میشود.

این روش مناسب پارچه‌هایی می باشد که بافتی سبک و نرم داشته و صد در صد پنبه یا ترکیب پنبه و نخ باشند. می‌توانید از انواع پارچه‌های نخی، نخ کنف و کنفی برای چاپ در این روش استفاده کنید. دقت داشته باشید این پارچه‌ها اغلب میزان بسیار زیادی آب رفت دارند بنابراین قبل از انجام چاپ آن‌ها را در آب خیس کنید تا طرح به خوبی روی آن چاپ شود.

این روش که مخفف شده عبارت Direct to garment به معنای چاپ مستقیم روی پوشاک یا پارچه بوده و تکنیکی دیجیتال در چاپ پارچه است. در این روش طرح مستقیما روی پارچه یا پوشاک مورد نظر شما با استفاده از چاپگر جوهر افشان و جوهرهای مخصوص چاپ می‌شود. قبل از چاپ پارچه یا لباس را با مواد شیمیایی مخصوصی خیس می‌کنند که جذب جوهر را افزایش می‌دهد. بعد از آن طرح مورد نظر با استفاده از بخار یا گرمای تنظیم شده روی سطح مورد نظر چاپ خواهد شد. بعد از خشک شدن طرح مواد شیمیایی از سطح لباس پاک شده و طرح مورد نظر شما آماده خواهد بود.

با استفاده از روش DTG می‌توانید به راحتی طرح‌های پیچیده با جزئیات مختلف را به راحتی روی پارچه‌هایی با سطح زیاد چاپ کنید. طیف گسترده رنگ‌هایی که این چاپگرها در اختیار شما قرار می‌دهند باعث می‌شود که طرح مورد نظر بسیار طبیعی و با کیفیت چاپ شود. علاوه بر این روش چاپ مستقیم روی پارچه گزینه مناسبی برای چاپ طرح روی حاشیه لباس و پارچه است.

یکی از به صرفه‌ترین راه‌های چاپ روی پارچه، روش DTG است. در این روش شما نیاز به پرداخت هزینه بالا بابت طرح و چاپ نخواهید داشت و در کنار آن خیلی سریع طرح مورد نظر برای شما آماده خواهد شد. نمونه گیری سریع، آماده سازی در کمترین زمان و هزینه بسیار پایین این نوع چاپ باعث شده که این روش در میان افراد فعال در زمینه پوشاک و پارچه بسیار محبوب باشد.

جالب است بدانید که از این روش برای چاپ روی تی‌شرت‌ها و چاپ انواع پارچه لباسی استفاده می‌شود.

 

۲۴ چاپ طاقه پارچه

 چاپ پارچه طاقه امروزه بسیار موردتوجه قرار گرفته است، زیرا با استفاده از این تکنولوژی میتوان تمام طرح هایی که موردنیاز استفاده کنندگان است را طراحی کرد.

پارچه طاقه در جنس های مختلفی وجود دارد که هر کدام از این پارچه ها در موقعیت خاصی استفاده می شود به طور مثال از  طاقه پارچه ساتن ,در مواردی چون چاپ روسری و شال استفاده می شود. این نوع چاپ به روش های مختلفی انجام می شود که هر کدام از این روش های معایب و مزایایی دارد.

چاپ سابلیمیشن یکی از رایج ترین روش های چاپ روی طاقه پارچه است. که در این روش ابتدا طرح موردنظر بر روی کاغذ مخصوص چاپ می شود و در ادامه به وسیله حرارت و فشار، طرح موردنظر بر روی پارچه منتقل می شود.

 

۲-۵ رنگ مخصوص چاپ پارچه لباسی

در سال های اخیر پیشرفت های فراوانی در عرصه تولید مرکب های ویژه چاپ دیجیتال خصوصا چاپ پارچه به دست آمده است.

مرکب  ویژه چاپ دیجیتال پارچه به پنج نوع تقسیم می شود:

مرکب‌های تصعیدی (Dye-Sub Ink Set)

مرکب های پیگمنتی (Pigment Ink Set)

مرکب‌های واکنشی (Reactive Ink Set)

مرکب های اسیدی (Acid Ink Set)

مرکب های پایه آب (Disperse Ink Set)

 

۲-۶ چاپ پارچه تهران

کارخانه چاپ پارچه پیله  از سال ۱۳۵۳ به عنوان مرکز چاپ، رنگرزی و تکمیل پارچه، قدم به عرصه خدمات پارچه نهاد و امروز به عنوان یکی از کاملترین مراکز خدمات پارچه شناخته می‌شود. این مرکز با بهره‌مندی از کادری مجرب و استفاده از برترین تکنولوژی‌های روز دنیا و اجرای جدیدترین متدهای چاپ، آماده ارائه انواع خدمات به صورت تک و تعداد می‌باشد. پیله‌تکس به عنوان تنها کارخانه چاپ،رنگ و تکمیل پارچه در تهران، باعث سهولت دسترسی مشتریان و ارائه سفارش و تحویل در کوتاهترین زمان ممکن شده است. چنانچه خود تولید کننده هستید، میتوانید با پیله تکس همکاری نمایید و اگر تمایل به چاپ پارچه در پیله تکس دارید، می‌توانید برای مشاوره و ثبت سفارش خود اقدام کنید. متخصصین ما آماده پاسخگویی و مشاوره در این خصوص می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *